maandag 20 februari 2017

Skiën voor ondernemers

Skiën voor ondernemers

Bent u al op ski vakantie geweest? De laatste vakanties worden nu nog snel geboekt! Wilt u nog een plek op de piste dan is dit uw kans. Voor (kleine) ondernemers kan het moeilijk zijn de beslissing te nemen om de deur tijdelijk te sluiten. Toch kan het ook lonend zijn om er een keer op uit te gaan.
Tijdens uw wintersport vakantie kom u veel mensen tegen. Iedereen is ontspannen en de meesten vinden het leuk een praatje aan te knopen met de mede vakantie gasten.

Hoe kan je er voor zorgen dat je op de juiste manier de boodschap over brengt?

Heeft u er wel eens aan gedacht om na het skiën te gaan netwerken? Mocht tijdens uw vakantie de gelegenheid zich nou voordoen om een praatje aan te knopen met uw buurman of buurvrouw, hoe voorkomt u dan dat u te veel als  een ‘verkoper’ overkomt?

Maak een compliment
Wat help nou beter dan een gemeend compliment? Een compliment zorgt ervoor dat men zich op het gemak voelt en een positieve houding aan neemt. Overdrijf niet en zorg ervoor dat het gemeend is. Niet gemeende complimenten komen verkeerd over en creëren juist het tegenovergestelde.

Toon interesse

Geraakt u in gesprek, toon dan interesse in de ander. Wilt u het gesprek een zakelijke wending geven vraag dan naar het werk van uw gesprekspartner. Stel open vragen en zorg ervoor dat uw gesprekspartner begint te vertellen.

Vind gelijkenissen

Het schept een band wanneer je tijdens het gesprek gelijkenissen kan vinden tussen jullie twee. Termen als, ‘dat overkomt mij nou ook altijd’ , of ‘dat vind ik ook belangrijk’ zijn waardevolle zinnen om te gebruiken in een gesprek.

Bruggetje

Heeft u het idee dat u en uw gesprekspartner op 1 lijn liggen dan kunt u op zoek gaan naar een bruggetje naar uw dienst/product/oplossing. Mits hij of zij er zelf niet al naar gevraagd heeft kunt u voorzichtig de juiste vragen stellen om er voor te zorgen dat het gesprek richting uw bedrijf gaat. Zo

weet u nooit wie u tegen komt en wat voor waarde het zal hebben voor u op korte of langere termijn.
Oplossingsgericht

Vertel over uw dienst of product in een manier waarop u uitlegt welk probleem u hiermee verhelpt. Heeft u bijvoorbeeld een horeca onderneming, dan kunt u aangeven, dat u uw bedrijf bent gestart vanuit het oogpunt een hogere service te kunnen bieden aan uw klanten nadat u het zat was om als nummer gezien te worden tijdens uw avond uit. Daarna kunt u kort aangeven hoe uw bedrijf dat probleem nou juist oplost en wat de resultaten daarvan zijn.

Voor veel ondernemers zit het in het karakter om veel met mensen te praten, voor anderen kan het best spannend zijn om een gesprek aan te knopen met een onbekende. Hoe dan ook gaat u op wintersport vakantie veel mensen tegen komen. Waarom dan niet het nuttige combineren met het aangename. Neem visitekaartjes mee en maak plezier! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten